Alla inlägg under september 2013

Av Ing-Marie Bengtsson - 30 september 2013 06:30

 

Den fjärde veckan har gått jättebra och eftersom det bara blev en fastedag förra veckan planderade jag in och fastade 3 dagar den här veckan: Måndag, torsdag och söndag! :-D


Ska mäta mina värden och väga mig på söndagar, men det blev lite väl stressigt igår morse innan jobbet och jag vägde mig igår men missade helt att mäta kolestrol och glukos. Viktresultatet är från igår, men kolestrol och glukos är dagsaktuella.


Resultat hittills:

Kolestrol: -0,8

Glukos: +0,6

Vikt: -2,5 kg


Otroligt, vilken viktnedgång trots att mina kollegor bjöd ut mig i onsdags kväll där vi njöt av trevligt sällskap, filéfrossa, rödvin, kaffe och efterrätt på Rådhuskällaren i Malmö! :-)


De dagar jag inte "fastar" (500 kcal/dag) äter jag normalt dagsbehovet minus 500 kcal/dag. Dessutom powerwalkar jag mellan 5 och 8 km varje vardagmorgon. På helgerna blir det vanliga promenaden, mellan 5-10 km, med "gubben Bengtsson". Ska försöka att komma igång med joggingen igen när det lugnat ner sig på jobbet. Känner bara att när jobbet kräver ca 60 tim/vecka finns inte ork för att ens snöra på mig joggingskorna. Prio 1 är dock inte jogging i nuläget - är trots allt mer än nöjd med alla mina powerwalks och promenader. :-D


#Nutrilett #hälsa #vikt "periodiskfasta






  

Av Ing-Marie Bengtsson - 23 september 2013 19:51

 

Tredje veckan började otroligt bra, men energi som hette duga i början av veckan. Hade semester inför min 50-årsdag och städade huset och trallandes städade jag hela huset... inkl kylskåp, kryddburkar, innerdörrar etc. Är helt övertygad om att det gick så lekande lätt tack vare 5:2! Kände mig "hög av livet", helt enkelt! I tisdags fastade jag och trots det var det riktigt roligt att städa. Sjukt vá?


Redan i onsdags kom mina föräldrar från Västerås och min moster från Skellefteå och faktum är att det inte "bara" var min högtidsdag som skulle firas, utan även min yngste son fyllde jämnt: Han blev 20 år i torsdags. Vi har ätit, druckit, sjungit, dansat och verkligen firat.


Igår, söndag morgon, hade jag därför ångest inför veckans vägning och mätning av värden. Veckans resultat (hittills inom parentes):

Vikt: +0,5 kg (-1,0 kg)

Kolestrol: +0,3 (-0,9)

Glukos: +0,6 (-0,1)


Nåväl, det var inte så roliga siffror, men å andra sidan tror jag helt klart att det hade varit ännu värre om jag inte hade kört 5:2! ;-)


Nu har det nästan firats klart: På onsdag kväll ska visst kollegorna dra iväg mig på en överaskning! Spännande! :-D


För att kompensera kommer jag att köra 3 fastedagar den här veckan: Måndag, torsdag och söndag!


#Nutrilett #hälsa #vikt #periodiskfasta







Hade

Av Ing-Marie Bengtsson - 15 september 2013 07:15

 

Efter bara två veckor med Taqtic Team 5:2-studien kan bara sammanfattas med - OTROLIGT!!!


Veckans värden/mått idag:

Kolestrol 4,1 (totalt -1,4)

Glukos 4,0 (totalt -0,7)

Vikt +/-0 (toalt -1,5 kg)


Jag har haft en riktigt stressig, men rolig vecka på jobbet som sammanfattningsvis resulterat i att "5-dagarna" inte har blivit som planerat. Det har blivit både pizza, glass och godis. Det gör ju inget eftersom man äter vad man vill de dagarna. Dock hade jag ju tänkt att hålla mig till ca 500 kcal mindre än dagsbehovet på "ätdagarna". Stress är en fiende i mitt liv, det blir då sällan som jag planerat. Men å andra sidan, eftersom jag kommit till insikt med det är det bara att börja jobba med problemet tills man kommit på en lösning. Medvetenheten är steg 1! Insikten hittills är att planering är A och O, främst de veckor jag jobbar runt 60 timmar. ;-)


Men egenligen är det ingen brådska med mina relativt få kilon, det viktiga är långsiktigheten och kolestrol- och glukosvärdena talar sitt tydliga språk. Eftersom jag fyller 50 år på fredag ser jag de förbättrade värdena som min 50-årspresent till mig själv! :-)


#Nutrilett #hälsa #vikt #periodiskfasta



Av Ing-Marie Bengtsson - 8 september 2013 13:40

 



Jag har noterat mina värden förra söndagen: Kolestrol = 5,5 och glukos = 4,7. Men när jag tittar på bilderna som jag lade ut förra veckan visar det något annat. Mätte värdena både före och efter rundan med hunden förra söndagen och blandade ihop bilderna. Nåväl det är ovanstående siffror som gäller och är jämförbara mot de mätningar som är gjorda idag! Alltså före rundan med hunden!


Sammanfattningsvis: Kolestrol -0,4 idag 5,1 och glukos -0,1 idag 4,6. Dessutom visar vågen på -1,5 kg! Tjoho! Till det ska läggas att jag inte alls har tränat så mycket som jag hade planerat. Det beror helt och hållet på "mördarpasset" (Styrketabata) i måndags kväll som resulterade i att jag hade så fruktansvärd träningsvärk att jag knappt kom ner på toastolen, och med stor svårhet tog mig upp/ner för trappor. Fortfarande lite träningsvärk och det är ju bra eftersom det sägs att det är då det ger effekt.


Hade anmält mig till Styrketabata i morgon kväll igen, men har avbokat det nu. Inser att jag måste träna upp mig mer innan jag dyker in Styrketabatan igen! Jag har svårt att "fisa mig genom ett pass", utan är jag på ett pass så gäller järnet för mig. Är jag där vill jag också ha resulat. Den här veckans träning blir 9 km promenad ikväll (+ 5 km i morse), måndag: powerwalk 8 km på morgonen och jogga/gå 5 km på kvällen, tisdag: 5 eller 8 km powerwalk på morgonen och dansaeorbics på kvällen, onsdag: 8 km powerwalk, torsdag 8 km powerwalk och torsd kväll jogga/gå 5 km. Fredag morgon 5 km promenad. På lördag åker jag nog ut till vackra/kuperade Bokskogen (utanför Malmö) och powerwalkar 7 km.


Vecka 1 av 12 är genomförd och jag känner mig nöjd trots att träningen inte blev i närheten av vad jag tänkte. Att dricka Nutrilett på fastedagarna är jättelätt! Man slipper räkna, Nutrilett är mättande och självklart dricker jag mycket vatten, ca 2,5 liter plus ett eller två glas kolsyrat vatten. Har märkt att kolsyrat vatten lindrar om man känner sig lite yr och vid huvudvärk.


#Nutrilett #hälsa #vikt #periodiskfasta

Av Ing-Marie Bengtsson - 6 september 2013 20:48

 

Äntligen fredag!! Efter en körig och bra vecka blev det ikväll fredagsmys ā la familia! Det blev Tacos och ett glas rött!


Hela veckan har jag ångrat att jag åkte till St Hans Backar i Lund i måndags och körde Styrketabata med Formkampen i Lund! Det var absolut inget fel på passet, tvärtom! Men jisses vilken FRUKTANSVÄRD träningsvärk jag har haft sedan tisdag kväll. I onsdags morse hade jag stora problem att ens ta mig ner för trappan på morgonen. Har fortfarande lite träningsvärk, men å andra sidan det är ju då det tar sägs det... Igår fick jag en inbjudan till Styrketabata med Formkampen i Lund igen och jag vet att jag är rätt knäpp, men jag har redan tackat ja. Ska bli intressant att se vad kroppen svarar på det. Hoppas innerligt att träningsvärken blir mer "normal" nästa gång så att jag kan träna lite annat också under veckan. Den här veckan har jag kommit underfund med att träningsvärk lindras om musklerna blir varma. Tar ju alltid en powerwalk varje morgon, det blir 3, 5 eller 8 km. I onsdags tog jag 8 km-rundan och även om tårarna brände bakom ögonlocken när jag började gå så släppte det efter ett tag! Tänk - man lär sig verkligen så länge man lever!


Känns toppen att köra 5:2 parallellt med träning. Den här veckan har det gått jättelätt fastedagarna - som jag egentligen inte vill kalla för fastedagar, eftersom man trots allt inte alls fastar. Men för enkelhetens skull så fortsätter jag att kalla de det. I början av något nytt blir de allra flesta mycket motiverade och det hjälper så klart de första veckorna. Men faktum är att Nutrilett ÄR gott, min andra fastedag behövde jag varken tänka på vaniljsås, jordgubbskräm eller chokladpudding - de slant ner så lätt ändå. Nutrilett är inte så vattnig som jag trodde att den skulle vara och därmed ger det mycket bra mättnadskänsla.


Nu är det dags för lite fotboll på TV - Heja Sverige!

#Nutrilett #hälsa #vikt #periodiskfasta

Av Ing-Marie Bengtsson - 3 september 2013 18:53

   

Gick in för det helhjärtat och började med att fasta redan igår, läs söndagen den 1/9. På kvällen var jag lite yr och kände mig sugen så då tog jag med mig gubben och "Bubben" (hunden) på en riktig långpromenad som tog 2 timmar! När jag kom tillbaka hem var både yrseln och suget borta!   


Idag, den 2/9, äter jag "nästan" normalt. Skillnaden är att jag lägger in allt jag äter i "ShapeUp", där jag har ställt in att jag önskar en viktminskning med 1 kg/vecka. Det gör att jag äter ca 500 kcal mindre/dag än behovet för "matchvikten".


Dagen började med en powerwalk på 5 km. Hade tidigare blivit inbjuden att prova Styrketabata med "Formkampen i Lund" på kvällen! Efter jobbet var det med skräckblandad förtjusning jag gav mig iväg till Sankt Hans Backar i Lund. Det var ett härligt gäng som var med och vi körde flera bra övningar under en timme och svetten lackade. Skönt att vara tillbaka, även om det var jobbigt. Jag är snart 50 år och det finns en formel man brukar använda sig av när man räknar ut maxpuls: 220 minus åldern. Min maxpuls borde enligt den formeln vara 170 slag/minut. Jag tog verkligen i för Kung och fosterland - hade en snittpuls på 164 slag/minus och en maxpuls på 189! Inte illa för en tant som jag! Första bilden är tagen när vi kör uppvärmningen och det är jag har den blå jackan, som såklart åkte av när vi gav järnet. Enligt min pulsmätare brände jag 500 kcal under passet. Härlig start på veckan och ni kan ju bara gissa om jag somnade ovaggad igår kväll!


#nutrilett #vikt #hälsa #periodiskfasta

Av Ing-Marie Bengtsson - 3 september 2013 17:45

        hela mitt vuxna liv, 30 år, har jag bantat med alla möjliga och omöjliga dieter! Hösten 2011 sökte jag till Biggest Loser Sveriges andra säsong som skulle sändas med start i början av januari 2012. Jag blev som de flesta andra inte uttagen. DÅ bestämde jag mig för att tävla mot deltagarna... Mitt mål var att jag skulle ha gått ner MER i vikt än åtminstone de två deltagarna som hade gått ner minst! Det klarade jag - och det var en seger i sig. Men därefter föll jag åter in i gamla vanor (eller ovanor) och i september insåg jag att jag MÅSTE ta tag i min övervikt en gång för alla! Såg en annons från Xtravagaza om något som kallades Viktkampen - Xtravaganza Limhamn vs Xtravaganza Lund, jag sökte men blev inte uttagen. De var 10 pers i varje lag och återigen bestämde jag mig för att tävla. Skrev in mig på Xtravaganza Limhamn och när jag vägde in mig där hade jag inte gått upp allt som jag gick ner under våren, utan hade iaf ca 7 kg "tillgodo". Alltid något! Bestämde mig för att gå ner MER än genomsnittet hos det lag som vann! DET gjorde jag. Limhamnsgänget vann med totalt 143 kg, alltså 14,3 kg/deltagare och jag gick ner 15,2! Hade då nästan 20 kg kvar och TACK OCH LOV startade Xtravaganza en till "viktkamp" i januari och den här gången blev jag uttagen! Tjoho! Tack vare det nådde jag min målvikt - för första gången i mitt vuxna liv. Den 8 maj hade jag gått ner 38,5 kg och fettprocenten i min kropp var då 28-29% - vilket betyder "normalviktig"! MÅÅÅÅL!! Därefter har jag fortsatt att träna en del och tänkt på vad jag stoppat i mig, men inte helhjärtat och det kändes på kläderna och vågen hånade mig. Kom såklart i kontakt med 5:2-metoden i våras och började med den i slutet av juli i år. Kanon, det fungerar verkligen. Men så såg jag en annons om att vara med i en studie om 5:2 under 12 veckor med start 1 september 2013 - "Tactiq Team Nutrilett 5/2-metoden" och sökte och jag blev uttagen. Det är vad den här bloggen kommer att handla om. Spännande! Den 1 september började min resa mot ett hälsosammare liv! Steg ett var att kliva upp på vågen - fick en smärre shock - eftersom det visade sig att jag har gått upp 10 kg sedan den 8 maj. Midjan mättes och dessutom har jag fått hemskickat ett mätinstrument för att mäta glukos- och kolestrolvärden, som också gjordes. 5:2-metoden innebär att man "fastar" (äter 500 kcal/fastedag för en kvinna resp 600 kcal för en man).


Nu kör vi!


#nutrilett #vikt #hälsa #periodiskfasta

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är utvald att vara med Tactiq Team Nutrilett 5/2-metoden som pågår i 3 månader med start 1 september 2013.

Deltagandet innebär att jag på fastedagarna dricker Nutrilett och en gång i veckan mäts glukos- och kolestrolvärdena. Bloggen kommer att vara

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards